måndag 5 december 2011

Älskade mormorsruta!

Det senaste året har jag varit smått besatt av att virka mormorsrutor! Det hela började när jag blev gravid och bestämde mig för att virka en lekfilt till mitt barn. Det tog hela graviditeten och lite till innan den blev klar, men det var mest för att jag virkade i omgångar.

Just nu håller jag på att "slövirka" en till filt som är i mycket lättare garn. Jag hittade billigt garn på Coop och köpte på mig garn i vitt och svart med inslag av glitter. Tanken var först att göra en schackrutig filt, men det visade sig tyvärr att det vita garnet var betydligt tjockare än det svarta, och rutorna med det blev mycket större. Därför gjorde jag den här varianten, där det yttersta varvet är aningens modifierat för att det ska bli jämnt.



Jag oroar mig lite för att det ska bli någon slags synvillemönster av det när man sätter ihop det till en filt, men den dagen, den sorgen!

Här nedan ser ni filten jag virkade under graviditeten. Det är 10x10 rutor och den är nog ungefär 80x80 cm. Jag lade ner alldeles för mycket pengar på den! Garnet är tungt, men det är ett högkvalitativt bomullsgarn som funkar jättebra att tvätta i maskin.



I samband med att jag gjorde klart filten så kunde jag inte riktigt sluta med rutorna och gjorde därför några lekkuber till min lilla tjej (som det blev). Jag har skippat det yttersta varvet (jämfört med på filten - mormorsrutor går ju att variera i storlek) och använt skumgummikuber som jag klippte från en tunn madrass (ca 5x5x5 cm) som stoppning. Jag gjorde även en uppsättning till Sofisan och hennes bebbo!




Sofisan vet för den delen hur mycket jag gillar mormorsrutor och jag fick det här supersnygga halsbandet av henne på min födelsedag! <3



Instruktioner för hur man virkar en mormorsruta hittar du här!

Quick summary in English: I love granny squares! They're highly addictive and once you start, you can't stop. I'm currently crocheting a blanket in black and white, and I've previously crocheted a play blanket and some toy cubes for my daughter. Sofisan knows how much I love granny squares, and for my birthday this year she made me an awesome granny square necklace! Instructions on how to crochet granny squares can be found here (the videos are in English).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar